သန္းေခါင္စာရင္း
တိုင္းျပည္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကေသာလူဦးေရအားလုံးကို တစ္ေယာက္စီ တစ္ေယာက္စီ၏ အသက္၊ လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္သည့္အယူဝါဒ၊ ေယာက္်ား၊ မိန္းမ၊ အလုပ္အကိုင္မွအစ တစ္ေယာက္စီ တစ္ေယာက္စီႏွင့္သက္ဆိုင္သမၽွအေၾကာင္းအရာ အစုံအလင္မွတ္သားထားေသာစာရင္းကိုသန္းေခါင္စာရင္းဟုေခၚ၏။ တစ္နည္းအားျဖင့္သန္းေခါင္စာရင္းကို လူဦးေရစာရင္းဟုဆိုနိုင္၏။ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူေရး ဝန္ထမ္းတို႔ကအိမ္မ်ားတြင္လူစုံရွိတတ္သည့္ညဉ့္အခ်ိန္မ်ား၌ တစ္အိမ္တက္ဆင္းလွည့္လည္ေကာက္ ယူခဲ့ေသာေၾကာင့္ သန္းေခါင္စာရင္းဟုေခၚတြင္ခဲ့ဟန္တူသည္။ သို႔ရာတြင္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူျခင္းမွာ တျဖည္းျဖည္းတိုးတက္ေကာင္းမြန္၍ လြယ္ကူမွုရွိလာေသာေၾကာင့္ ညဉ့္အခ်ိန္ တစ္အိမ္ တက္ဆင္းလွည့္ လည္ေကာက္ယူေသာစံနစ္ မရွိေတာ့သေလာက္ျဖစ္ေနေပၿပီ။ ယခုအခါတြင္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူ ရန္အတြက္ခန႔္ထားေသာ ဝန္ထမ္းမ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာ ေက်းရြာနယ္ေျမမ်ားသို႔ သြားေရာက္ကာဆိုင္ရာ ရြာသူႀကီးအကူအညီျဖင့္ သန္းေခါင္စာရင္းကိုညႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္းေကာက္ယူမွတ္သားၾကရသည္။ အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္းသို႔ မိမိတို႔၏ အမည္၊ အသက္၊ လူမ်ိဳး၊ ကိုးကြယ္သည့္အယူဝါဒ၊ေယာက္်ား၊ မိန္မ အလုပ္အကိုင္မွအစ တစ္ေယာက္စီ တစ္ေယာက္စီႏွင့္သက္ဆိုင္သမၽွအေၾကာင္းအရာအစုံအလင္ကို ေျဖဆိုရန္ ေမးခြန္းပုံစံစာ ရြက္မ်ားေဝငွ၍ ေနထိုင္သူတို႔ကထိုပုံစံမ်ားကိုျဖည့္သြင္းေပးၾကရသည္။
ထိုအခါတြင္ဝန္ထမ္းကထိုစာရင္း မွန္မမွန္ကို ကိုယ္တိုင္စစ္ေဆးၿပီးမွ ေက်းရြာအလိုက္ စာရင္းခ်ဳပ္ျပဳလုပ္ရသည္။ ယင္းသို႔ဝန္ထမ္းမ်ားက ေကာက္ယူေပးေသာ စာရင္းမ်ားကို ၿမိဳ႕ပိုင္႐ုံးမွတစ္ဖန္ စစ္ေဆးၿပီးလၽွင္ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္စာရင္းခ်ဳပ္ျပဳလုပ္၍ ဆိုင္ရာနယ္ပိုင္႐ုံးသို႔တင္ရ၏။ နယ္ပိုင္႐ုံးမွလည္းထိုအတူစစ္ေဆးကာ စာရင္းခ်ဳပ္အဆင့္ဆင့္ျပဳလုပ္ရ ေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္စာရင္းေကာက္ယူျခင္းၿပီးစီးေသာအခါ သန္းေခါင္စာရင္းစစ္ေဆးေရးအထူးအရာရွိမ်ား ခန႔္ထား၍ ေသခ်ာသည္ထက္ေသခ်ာေအာင္ စစ္ေဆးရျပန္သည္။ ယင္းသို႔စစ္ေဆးၿပီး၍ ေသခ်ာေသာအခါတြင္ သန္းေခါင္စာရင္းမွာ အတည္ျဖစ္သျဖင့္ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း မျပဳရေတာ့ေခ်။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္သန္းေခါင္စာရင္းကိုအဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္၌ ဆယ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ေကာက္ယူခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ ၁၈ရ၂ ခုႏွစ္တြင္ ပထမဆုံးသန္းေခါင္စာရင္းကို ေကာက္ယူခဲ့၏။ ထိုေနာက္ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္မွ စ၍ ဆယ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္၊ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္အထိ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူခဲ့သည္။ စစ္ၿပီးေခတ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံအစိုးရသည္ ၁၉၅၃ခုႏွစ္မွ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္အထိအဆင့္သုံးဆင့္ျဖင့္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူရန္ စီမံကိန္းခ်မွတ္ခဲ့၍ ပထမဆင့္အေနျဖင့္ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ၿမိဳ႕ေပါင္း ၂၅၂ၿမိဳ႕၏ သန္းေခါင္စာရင္းကို ေကာက္ယူခဲ့၏။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယဆင့္အေနျဖင့္ေက်းရြာအုပ္စု ေပါင္း ၂၁၄၃ အုပ္စု၏ သန္းေခါင္စာရင္းကိုေကာက္ယူခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔အဆင့္ဆင့္ေကာက္ယူခဲ့ေသာ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားသည္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏အက်ယ္အဝန္း ၃ဝ ရာခိုင္ႏွုန္းအတြက္ခန႔္သာ ျဖစ္ခဲ့ရကား က်န္နိုင္ငံ၏ ၇ဝ ရာခိုင္ႏွုန္းအက်ယ္အဝန္း အတြက္ သန္းေခါင္စာရင္းကို ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ေကာက္ယူရန္ေရႊ႕ဆိုင္းခဲ့ေသာ္လည္းမေကာက္ယူျဖစ္ခဲ့ေပ။
ထိုသို႔ေကာက္ယူခဲ့ေသာသန္းေခါင္စာရင္းမ်ားသည္ ကိုလိုနီေခတ္ႏွင့္ အရင္းရွင္ေခတ္တို႔၏အေၿခ အေနမ်ားသာ ေဖၚျပသည့္စာရင္းအင္းမ်ားျဖစ္ေနၿပီးလၽွင္လက္ရွိအေျခအေနျဖင့္ မကိုက္ညီေတာ့သျဖင့္လက္ရွိတိုင္းျပည္၏အေျခအေနႏွင့္ကိုက္ညီေသာ အေျခခံလူဦးေရ စာရင္းအင္းမ်ား၊ လူမွုေရး၊စီးပြားေရး အေျခအေနကို ေဖၚျပသည့္စာရင္းအင္းမ်ားကို ေကာက္ယူရန္လိုအပ္လာသည့္အတြက္ ၁၉ရ၃ ခုႏွစ္ဧၿပီ လ ၁ ရက္ေန႔မွ ၅ ရက္ေန႔အတြင္းသန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူခဲ့သည္။
သန္ေခါင္စာရင္းယူေသာစံနစ္သည္ ေရွးေရာမတို႔ ေခတ္ကပင္လၽွင္ရွိခဲ့၏။ ထိုအခါကနိုင္ငံသူနိုင္ငံသားတို႔သည္ ငါးႏွစ္တစ္ႀကိမ္မိမိတို႔၏အသက္၊ အလုပ္အကိုင္၊ သားသမီး၊ ေက်းကၽြန္၊ ေျမယာမွအစ အေၾကာင္းအရာအစုံအလင္ကို ဆင္ဆာလူႀကီးမ်ားထံ သြားေရာက္စာရင္းေပးၾကရသည္။ အဂၤလန္ျပည္၌ ဝီလ်ံ·သ·ကြန္ကားရား လက္ထက္ ၁ဝ၈၆ ခုႏွစ္တြင္ေျမခြန္ေတာ္ႏွင့္အျခား အခြန္ေတာ္မ်ား ေကာက္ခံ ေရး ႏွင့္ ဘုရင္ပိုင္ေျမယာမ်ားမည္မၽွရွိသည္ကို သိနိုင္ေရးအတြက္ လူဦးေရႏွင့္ ေျမယာစာရင္းမ်ားကိုေကာက္ယူ ၍ ဒြမ္းစေဒး စစ္တမ္းဟူေသာအမည္ျဖင့္မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေလသည္။ ထိုစာရင္းမွာအဂၤလန္ျပည္အတြင္းရွိ လူဦးေရ စိုက္ပ်ိဳး လုပ္ကိုင္ေသာေျမယာမ်ား၊ ျမင္းကၽြဲႏြားမွအစ သက္ရွိ သက္မဲ့ ပစၥည္းမ်ား၏စာရင္းျဖစ္၍ ဘုရင္သည္စာရင္းကိုၾကည့္႐ုံမၽွျဖင့္ မိမိ၏မွူးမတ္ၿမိဳ႕စားနယ္စားမ်ား မည္မၽွခ်မ္းသာႂကြယ္ဝ၍ မည္မၽွတန္ခိုးအာဏာရွိသည္ကိုသိနိုင္သည္။ ထိုစာရင္းတြင္ မွတ္တမ္းတင္ထား ေသာအခ်က္အလက္မွာ အတည္ျဖစ္၍ ျပဳျပင္ျဖည့္စြက္ျခင္းမရွိရေခ်။
ေရာမေခတ္ကသန္းေခါင္စာရင္းသည္ ေရာမအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရ အခြန္ေတာ္ေကာက္ခံရန္ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္၍ တိုက္နိုင္သည့္ဦးေရ မည္မၽွရွိသည္ကို သိရန္ျဖစ္၏။ ဝီလ်ံဘုရင္လက္ထက္က ဒြမ္းစေဒးစစ္တမ္းမွာလည္း ထိုရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ပင္ေကာက္ယူေသာ္လည္း ပိုမိုစုံလင္၏။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္လည္း ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ကတည္းက သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူ သည့္အစီအစဥ္မ်ား ရွိခဲ့သည္။ သာလြန္မင္းတရားႀကီးလက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္စီး ပြားေရးျပန္လည္ထူေထာင္ရန္ႏွင့္ လူဦးေရအင္အား ျပန္လည္ျဖည့္တင္းရန္ လက္ရွိအေျခအေနမွန္ကိုသိရွိရန္အတြက္ နိုင္ငံေတာ္လူဦးေရ၊ အိမ္ေျခ၊ ေျမအက်ယ္အဝန္း၊ ထြက္သည့္ အသီးအႏွံ၊ စီးပြားေရးအေျခအေနႏွင့္ ေပးေဆာင္ရသည့္ အခြန္အတုတ္ႏွုန္းတို႔ကိုစစ္သည့္စစ္တမ္းတခုေကာက္ယူခဲ့သည္။သာလြန္မင္းတရား
ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ ၁၁၄၅ ခုႏွစ္တြင္သာလြန္မင္းတရားလက္ထက္ကကဲ့သို႔ၿမိဳ႕ရြာ နယ္ပယ္လူေနအိမ္ေျခထြက္ေသာသီးႏွံ၊ အေရာင္းအဝယ္အခြန္အေကာက္ႏွုန္း စသည္တို႔ကိုစစ္တမ္းထုတ္ေစခဲ့သည္။
ယင္းသည့္ စစ္တမ္းမ်ားကား ယခုေခတ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားပင္ျဖစ္၏။ ယခုေခတ္တို္င္အခ်ိဳ႕လူမ်ားသည္သန္းေခါင္စာရင္းကို အခြန္ေတာ္စည္းၾကပ္ေကာက္ခံရန္၊ မင္းတိုင္းေၾကးခန႔္ခြဲရန္ သက္သက္ဟုယူဆၾကကာ မိမိတို႔၏အမည္စာရင္းကို မေပးသြင္းဘဲထားတတ္ၾက၏။ သို႔မဟုတ္ ေပးသြင္းရန္ သတိမရဘဲ အမွတ္မဲ့ပင္ေနတတ္ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုသို႔စာရင္းမသြင္းဘဲထားျခင္း၊ အမွတ္မဲ့ေနျခင္းတို႔မွာ ထိုသို႔ေနသူ၏အမွားသာျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူပုံႏွင့္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူျခင္း၏ သေဘာတို႔မွာ ေရွးေရွးအခါကႏွင့္ မတူေတာ့ေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ယခုအခါအခြန္ေတာ္မွအစ မင္းတိုင္းေၾကးမ်ားအတြက္ ဆိုင္ရာဌာနအသီးသီးရွိေနေသာေၾကာင့္ သန္းေခါင္စာရင္းမွာ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္အလက္မ်ား အတြက္ျဖစ္ေလသည္။ သန္းေခါင္စာရင္းအရ တိုင္းျပည္တြင္ လူဦးေရမည္မၽွ၊ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးသူမည္မၽွ၊ စာတတ္သူ မည္မၽွ၊ လက္နက္ကိုင္တိုက္ခိုက္သူမည္မၽွစသည္တို႔ကိုသိနိုင္၍ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရးတို႔ကိုစီမံခန႔္ခြဲရာတြင္ သန္းေခါင္စာရင္းကိုအေျချပဳ၍စီမံရသည္။ တိုင္းျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ပါဝင္ေသာဌာနတိုင္း ဌာနတိုင္း၏ အင္အားသည္တိုင္းျပည္ရွိ လူဦးေရအေပၚတြင္ အမွီျပဳ၍ရွိရေပသည္။
ထိုအခ်က္မ်ားအျပင္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးေသာမဲေပးပိုင္ခြင့္ကို သန္းေခါင္စာရင္းအရသာလၽွင္ အတည္ျပဳေသာေၾကာင့္ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူျခင္းမွာ ျပည္သူလူထု၏ အက်ိဳးျဖစ္သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ ေရွးေရာမသန္းေခါင္စာရင္းႏွင့္ ဝီလ်ံဘုရင္၏ ဒြမ္းစေဒးစစ္တမ္းတို႔၏ေနာက္တြင္ အဂၤလန္ျပည္၌ ၁၈ဝ၁ ခုႏွစ္မွအစျပဳကာ ၁ဝ ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ သန္းေခါင္စာရင္းမွန္မွန္ ေကာက္ယူခဲ့၏။ ၁၉၄၁ခုႏွစ္ တြင္ကား ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးေၾကာင့္ မေကာက္ခဲ့ရေခ်။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္၁ရ၉ဝ ျပည့္ႏွစ္မွစ၍ ၁ဝ ႏွစ္တႀကိမ္သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ခဲ့၏။ ႐ုရွနိုင္ငံတြင္လည္း၁၈၉ရ ခုႏွစ္မွစ၍ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူခဲ့ေလသည္။
စစ္ႀကိဳေခတ္သန္းေခါင္စာရင္းသည္ လူဦးေရကိုသာ အဓိကထားၿပီးလၽွင္ စစ္ၿပီးေခတ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားတြင္မူ လူဦးေရအျပင္ စီးပြားေရးရာ၊လူမွုေရးရာတို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အခ်က္အလက္ အမ်ားအျပားပါဝင္ေလသည္။ စစ္ႀကိဳေခတ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားေကာက္ယူရာ၌ လူဦးေရတစ္ခုတည္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း သည့္ေမးခြန္းေပါင္း ၂ဝ ခန႔္သာေမးခဲ့၍ စစ္ၿပီးေခတ္သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားေကာက္ယူရာတြင္မူ လူဦးေရ၊စီးပြားေရး၊လူမွုေရးတို႔ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေမးခြန္းေပါင္း ၃ဝဝေက်ာ္ေမးျမန္းအခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္း လာၾကသျဖင့္ တစ္နည္းအားျဖင့္စီးပြားေရးစစ္တမ္းဟုပင္ ေခၚဆိုေလာက္ေပသည္။[၁]
သန္းေခါင္စာရင္းCensusဟူသည္ ...
သန္းေခါင္စာရင္းဟူေသာ ေဝါဟာရမွာ ဆယ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ လူဦးေရ ေရတြက္ျခင္းႏွင့္ လူဦးေရစာရင္းမ်ား ေကာက္ယူျခင္းကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုနိုင္ေပသည္။ ၁၈၇၂ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔ ညသန္းေခါင္အခ်ိန္တြင္ ေအာက္ျမန္မာျပည္၌ ၿဗိတိသၽွတို႔ ပထမအႀကိမ္ လူဦးေရစာရင္း ေကာက္ယူခဲ့ရာမွ ယခုထက္တိုင္ သန္းေခါင္စာရင္းဟု အမည္တြင္လာျခင္းျဖစ္သည္။
ယခုေခတ္ သန္းေခါင္စာရင္း၏ အဓိပၸါယ္မွာ လူဦးေရ ေရတြက္ျခင္းႏွင့္ လူတို႔ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ကိုယ္ေရးအေၾကာင္းအရာ စာရင္းအင္းမ်ားသာမက လူတို႔၏ လူမွုေရး၊ စီးပြားေရး အေၾကာင္းအရာ အားလုံးကိုတစ္ႀကိမ္တည္း၊ တစ္ၿပိဳင္တည္း ေကာက္ယူေသာ စာရင္းကို သန္းေခါင္စာရင္းဟု ေခၚေပသည္။ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားတြင္ လူဦးေရ သန္းေခါင္စာရင္း၊ အိမ္အေၾကာင္းအရာ သန္းေခါင္စာရင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး အေၾကာင္းအရာ သန္းေခါင္စာရင္း၊ စက္မွုလက္မွု အေၾကာင္းအရာ သန္းေခါင္စာရင္း၊ စီးပြားေရး ကုန္သြယ္ေရး သန္းေခါင္စာရင္း စသည္တို႔ ပါဝင္ေပသည္။
သာမန္အားျဖင့္ အေျခခံ စာရင္းအင္းမ်ားသာ ပါဝင္ေသာ သန္းေခါင္စာရင္းႀကီးကို ဆယ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ သို႔မဟုတ္ ငါးႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ေကာက္ယူေလ့ရွိေသာ္လည္း လူမွုေရး၊ စီပြားေရး အေၾကာင္းအရာ အရပ္ရပ္၏ အေသးစိတ္ စာရင္းအင္းမ်ားကို နမူနာနည္းျဖင့္ ေကာက္ယူျခင္း သို႔မဟုတ္ အျပည့္အဝ ေကာက္ယူျခင္း၊ လစဥ္ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္စဥ္ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ သို႔မဟုတ္ သုံးႏွစ္တစ္ႀကိမ္ စသည္ျဖင့္ စာရင္းအင္းအမ်ိဳးအစားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္သည့္ စီမံကိန္း အမ်ိဳးအစားေပၚမူတည္၍ ေဆာင္ရြက္ရေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားမွာ လူအမ်ားထံမွ ေမးျမန္းျခင္းအားျဖင့္ ရယူေသာ အခ်ိန္မွန္ေကာက္ယူသည့္ စာရင္းအင္းမ်ားႏွင့္ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေကာက္ယူသည့္ စီးပြားေရး၊ လူမွုေရး စာရင္းအင္းအားလုံး ပါဝင္ေပသည္။
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု၏ အေရးႀကီးပုံႏွင့္ အသုံးဝင္ပုံ
သန္းေခါင္စာရင္းသည္ ျပည္သူတို႔၏ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမွုေရး၊ ျပည္သူ႔ေရးရာ စီမံခန႔္ခြဲေရး စသည့္အေၾကာင္းအရာ အားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေပသည္။ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံတြင္ မည္သည့္လုပ္ငန္းကိုေဆာင္ရြက္သည္ျဖစ္ေစ၊ သန္းေခါင္စာရင္းႏွင့္ ကင္းကြာမရေပ။ သန္းေခါင္စာရင္းကို အေျခခံရျမဲ ျဖစ္ေပသည္။ တိုင္းျပည္၏ လူဦးေရ၊ ျပည္နယ္တိုင္းႏွင့္ ေဒသအသီးသီးအလိုက္ လူဦးေရပ်ံ႕ႏွံ့မွု၊ အသက္အပိုင္းအျခားအလိုက္ ေယာက္်ား၊ မိန္းမဦးေရ၊ ပညာသင္ၾကားလၽွက္ရွိသူ၊ ပညာတတ္ေျမာက္သူ၊ အမ်ိဳးမ်ိဳး အစားစားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္လၽွက္ရွိသူ လူဦးေရ၊ အိမ္ေထာင္ေရး အေျခအေနႏွင့္ ကေလးေမြးဖြားမွု စသည္တို႔ပါဝင္ေသာ လူမွုေရး၊ စီးပြားေရး အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကို တိုင္းျပည္တစ္ဝန္းလုံးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ေဒသအသီးသီးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ မွန္ကန္စြာ သိရွိေလ့လာနိုင္ရန္ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားကို ေကာက္ယူရေပသည္။ ထို႔ျပင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားအားလုံး၏ စီးပြားေရးကို စီမံကိန္းျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ သန္းေခါင္စာရင္းသည္ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္သန္းေခါင္စာရင္းသည္ ျပည္သူ တစ္ဦးခ်င္းအတြက္ လည္းေကာင္း၊ တိုင္းျပည္အတြက္ လည္းေကာင္း မ်ားစြာအေရးႀကီးေပသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု သမိုင္းအက်ဥ္း
ျမန္မာနိုင္ငံ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု သမိုင္းေၾကာင္းကို ေလ့လာလၽွင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႕ရေပသည္။
ျမန္မာဘုရင္ေခတ္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု၊
ကိုလိုနီေခတ္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု၊
ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု၊
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ တက္ေရာက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု။
(က) ျမန္မာဘုရင္ေခတ္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ေရွးဘုရင္မ်ား လက္ထက္ကပင္ လူဦးေရႏွင့္ အိမ္ေထာင္စုမ်ား အေရအတြက္ကို ေရတြက္ ေကာက္ယူခဲ့ျခင္းကို “စစ္တမ္း” ေကာက္ယူသည္ဟု ေခၚဆိုခဲ့သည္။ စစ္တမ္းသည္ အခြန္ေတာ္ ေကာက္ခံေရး၊ စစ္သား စုေဆာင္းေရးအတြက္ အဓိကထား ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ခန႔္မွန္းေၿခ လူဦးေရစာရင္းမ်ား ရရွိနိုင္သည္။ ထို႔ျပင္ ၿမိဳ႕ရြာမ်ား၌ အခြန္ေကာက္ခံပုံ မရွင္းမလင္းျဖစ္ေသာ အခါ၌ လည္းေကာင္း၊ ထမ္းရိုးရြက္ရိုး အစီအစဥ္မ်ား မရွင္းမလင္းေသာ အခါ၌ လည္းေကာင္း၊ နယ္နိမိတ္မ်ား မရွင္းမလင္းေသာ အခါ၌ လည္းေကာင္း၊ မင္းက အခြန္ဘ႑ာ ေလ်ာ့ပါးသည္ဟု ထင္ျမင္ေသာ အခါ၌ လည္းေကာင္း စစ္တမ္းမ်ား ေကာက္ယူေလ့ ရွိသည္။ စစ္တမ္းမ်ားတြင္ ေယဘူယ်အားျဖင့္ အစဥ္အလိုက္ ပါတတ္သည့္ အေၾကာင္းအရာတို႔ကား မည္သည့္ခုႏွစ္၊ မည္သည့္ေန႔၌ မည္သူအားစစ္ေမးပုံ၊ နယ္ေျမသမိုင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔၏ မ်ိဳးရိုး၊ နယ္ေၿမ အပိုင္းအျခား၊ ယင္းနယ္ေျမရွိ ေျမအမ်ိဳးအစား၊ ယင္းနယ္ပယ္တြင္ စိုက္ေသာသီးႏွံႏွင့္ အခြန္ေကာက္ခံပုံ၊ ပစၥည္းေရာင္းဝယ္ရာ၌ အခြန္ေတာ္ ေပးရပုံ၊ ထြက္ကုန္အေပၚ အခြန္ေကာက္ခံပုံ၊ အရွင္မရွိေသာ ကၽြဲႏြားမ်ားကို စီရင္ပုံ၊ ဘုရင္က ၿမိဳ႕သူႀကီးမ်ားအား မည္သို႔ အေဆာင္အရြက္ တာဝန္ေပးထားပုံ၊ ယင္းၿမိဳ႕သူႀကီး ကြယ္လြန္က သင္းၿဂိဳဟ္ရသည့္ ထုံးစံ၊ ၿမိဳ႕စား နယ္စားတို႔က ဘုရင္ထံသို႔ လက္ေဆာင္ပဏၰာ ဆက္ရပုံ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
စစ္တမ္း စတင္ေပၚေပါက္ေသာ ကာလကို တိက်စြာ မသိရေပ။ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀ဝ) ခန႔္က တေကာင္းမင္းဆက္ သတိုးဇမၺဴဒီပ မဟာဓဇရာဇာ မင္းလက္ထက္တြင္ လူဦးေရ ေရတြက္မွု လုပ္ငန္းကိုစတင္ေဆာင္ရြက္သည္ဟု သိရေပသည္။ ၄င္းမင္းလက္ထက္တြင္ ဘုရားတစ္ဆူ တည္ထားကိုးကြယ္ရန္အတြက္ ယင္းအုပ္စိုးေသာ နယ္ေၿမ ေဒသမ်ားတြင္ရွိေသာ တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားကို တစ္အိမ္ေထာင္ အုပ္တစ္ခ်ပ္လွူေစၿပီး တိုင္းျပည္၏ အိမ္ေထာင္ဦးေရႏွင့္ လူဦးေရကိုသိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္ဟု သိရေပသည္။ ပုဂံျပည္အေနာ္ရထာမင္း (ေအဒီ ၁၀၄၄-၇၇) လက္ထက္ကလည္း ၿမိဳ႕ရြာမ်ားကို စနစ္တက် စုစည္း၍ လူအင္အားအေရအတြက္ စိစစ္ၿပီး ရာျပဳ၊ ေထာင္ျပဳ၊ ေသာင္းျပဳ၊ သိန္းျပဳ စသည္ျဖင့္ ကာကြယ္ေရး အေရးအခင္းမ်ားေပၚေပါက္လၽွင္ သတ္မွတ္ထားေသာ လူအင္အား ပို႔ဆက္ရသည္ဟု သမိုင္းက်မ္းမ်ားက ဆိုသည္။
မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲ လက္ထက္မွစတင္၍ စစ္တမ္းေကာက္ခံသည္ဟု မွတ္သားရေသာ္လည္း ထိုစစ္တမ္းကိုယခုအခါ ရွာေဖြမေတြ႕ရွိဟု သိရသည္။ သာလြန္မင္းတရား (ေအဒီ ၁၆၃၇) ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၉၉၉ေညာင္ရမ္းဆက္ တြင္လည္းေကာင္း၊ ဆင္ျဖဴရွင္မင္းလက္ထက္ ေကာက္ခံေသာ ၁၁၂၆ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမ်ား၊၁၁၂၇ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမ်ား၊ ဘိုးေတာ္ဘုရား (ဗဒုံမင္း၊ ေအဒီ ၁၇၈၂၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၄၅) လက္ထက္၁၁၄၅ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမ်ား၊ ၁၁၄၆ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမ်ား၊ ၁၁၆၄ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမ်ားကိုသာ ေတြ႕ရသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ အေလာင္းမင္းတရား လက္ထက္မွတစ္ပါး အျခားမင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ စစ္တမ္းမ်ားေကာက္ခံၾကသည္ဟု အဆိုရွိသည္။ သီေပါမင္းလက္ထက္တြင္ ၁၂၄၄ ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလ၌ ၁၁၄၅ ခုႏွစ္ စစ္တမ္းမွာ ႏွစ္တစ္ရာ ရွိၿပီျဖစ္၍ စစ္တမ္း ထပ္မံေကာက္ယူ ဆက္သြင္းေစသည္ဟု သိရေပသည္။
(ခ) ကိုလိုနီေခတ္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု
ျမန္မာ-အဂၤလိပ္ ပထမ စစ္ပြဲႏွင့္ ဒုတိယ စစ္ပြဲမ်ား ၿပီးဆုံးသြားေသာအခါ ရခိုင္တိုင္း၊ တနသၤာရီတိုင္းႏွင့္ပဲခူးတိုင္းတို႔သည္ နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ရာ နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ၁၈၇၂ ခုႏွစ္တြင္ ထိုတိုင္းသုံးတိုင္း၌ သန္းေခါင္စာရင္း ပထမအႀကိမ္ ေကာက္ယူသည္။ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမည့္ေန႔ကို ၁၈၇၂ ခုႏွစ္၊ ဩဂုတ္လ ၁၅ ရက္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ (၁၂၃၄ ခုႏွစ္၊ ဝါေခါင္လဆန္း ၁၁ ရက္) ၾကာသာပေတးေန႔ဟု သတ္မွတ္ၿပီး ယင္းည သန္းေခါင္ယံ အခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ လူဦးေရစာရင္းကို ေကာက္ယူခဲ့သည္။ ထိုသို႔သန္းေခါင္အခ်ိန္တြင္ လူဦးေရစာရင္း ေကာက္ယူမွုကို အစြဲျပဳ၍ “သန္းေခါင္” စာရင္း ေကာက္ယူသည္ဟု ေခၚေဝၚသုံးစြဲေၾကာင္း သိရေပသည္။
၁၈၇၂ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရာတြင္ ခရိုင္အလိုက္ ခြဲျခားေကာက္ခံခဲ့ရာ ရခိုင္တိုင္းတြင္ စစ္ေတြခရိုင္၊ ရမ္းျဗဲခရိုင္၊ သံတြဲခရိုင္၊ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းခရိုင္ ဟူ၍ သတ္မွတ္ ေကာက္ယူခဲ့ရာ လူဦးေရစုစုေပါင္း ေလးသိန္းရွစ္ေသာင္းေက်ာ္၊ တနသၤာရီတိုင္းတြင္ ထားဝယ္ခရိုင္၊ ၿမိတ္ခရိုင္၊ က်ိဳကၡမီခရိုင္၊ သံလြင္ခရိုင္၊ ေရႊက်င္ခရိုင္၊ ေတာင္ငူခရိုင္ ဟူ၍ သတ္မွတ္ ေကာက္ယူခဲ့ရာ လူဦးေရ ေျခာက္သိန္းေက်ာ္၊ ပဲခူးတိုင္းတြင္ ရန္ကုန္ခရိုင္၊ ပုသိမ္ခရိုင္၊ ျမန္ေအာင္ခရိုင္၊ ျပည္ခရိုင္၊ သရက္ခရိုင္ ဟူ၍ သတ္မွတ္ ေကာက္ယူခဲ့ရာ လူဦးေရ တစ္သန္းေက်ာ္ ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ဒုတိယ အႀကိမ္အျဖစ္ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ေကာက္ယူခဲ့သည္။
၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ တတိယအႀကိမ္ သန္းေခါင္စာရင္းကို ထပ္မံ ေကာက္ယူျပန္ရာ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္၌ ၿဗိတိသၽွတို႔ သိမ္းပိုက္ခဲ့ေသာ အထက္ျမန္မာျပည္၏ စာရင္းမ်ား ပါဝင္ခဲ့သည္။ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားကို ဆယ္ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ေကာက္ယူခဲ့ရာ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္တြင္ လူဦးေရ သုံးသန္းေက်ာ္၊ ၁၈၉၁ ခုႏွစ္တြင္ ရွစ္သန္းေက်ာ္၊ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္တြင္(၁၂) သန္းေက်ာ္၊ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္တြင္ (၁၃) သန္းေက်ာ္၊ ၁၉၃၁ ခုႏွစ္တြင္ (၁၄) သန္းေက်ာ္ႏွင့္ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္(၁၆) သန္းေက်ာ္ ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရေပသည္။
(ဂ) ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု
ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္ တိုင္းျပည္၏ လူမွုေရး၊ စီးပြားေရး အေၾကာင္း အခ်က္အလက္မ်ားပိုမိုျပည့္စုံစြာ ရရွိရန္ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားကို ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ ၿမိဳ႕ေပါင္း (၂၅၂) ၿမိဳ႕ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္တို႔တြင္လည္းေကာင္း၊ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာျပည္ ျပည္မ ေက်းရြာအုပ္စုေပါင္း (၂,၁၄၃) အုပ္စုႏွင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ရွိေက်းရြာအုပ္စု (၁,ဝ၁၆) အုပ္စုတြင္လည္းေကာင္း သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူခဲ့သည္။ က်န္ေဒသမ်ားတြင္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ေၾကာင့္ ဆက္လက္ေကာက္ယူျခင္း မျပဳနိုင္ခဲ့ေပ။
(ဃ) ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ တက္ေရာက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွု
၁၉၇၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသန္းေခါင္စာရင္း ဥပေဒက ျပ႒ာန္းထားသည့္အတိုင္း သန္းေခါင္စာရင္း လုပ္ငန္းမ်ားကိုေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္အတြက္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံ အစိုးရသည္ ဗဟိုလုံျခဳံေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မွုေကာ္မတီအားဗဟိုသန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မရွင္အျဖစ္ တာဝန္ေပး၍ ဗဟိုသန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မရွင္၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားကို အပ္ႏွင္းခဲ့ေပသည္။ ဗဟိုသန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ရန္ ျပည္နယ္၊တိုင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္ ရပ္ကြက္ႏွင့္ ေက်းရြာအုပ္စု လုံျခဳံေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မွုေကာ္မတီတို႔ အဆင့္ဆင့္အားလည္း သန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မရွင္အျဖစ္ တာဝန္ေပး၍ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မရွင္ အဆင့္ဆင့္၏ လုပ္ကိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားကိုလည္း အပ္ႏွင္းခဲ့ေပသည္။
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူေရးလုပ္ငန္းကို ယခင္က အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားသာ ေကာက္ယူခဲ့ေသာ အစဥ္အလာမွယခုအခါ အမ်ိဳးသားေရးလွုပ္ရွားမွုႀကီး တစ္ရပ္အျဖစ္ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား၊ ျပည္သူမ်ားႏွင့္တပ္မေတာ္သားမ်ားပါ ပူးေပါင္းပါဝင္ ေကာက္ယူရမည့္ လုပ္ငန္းျဖစ္လာၿပီး အသြင္သဏၭာန္ေရာ အႏွစ္သာရပါေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အင္အားကို အဓိကထား လုပ္ေဆာင္ရမည္ ျဖစ္သျဖင့္သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမည့္ အခ်ိန္ကိုလည္း ေက်ာင္းသားမ်ား အားလပ္ေသာ ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ အတြင္း ျဖစ္ေအာင္ စီစဥ္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အင္အားကို အဓိကထားသုံးရန္စီစဥ္ရျခင္းမွာ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ အမ်ိဳးသားေရး လုပ္ငန္းႀကီး တစ္ရပ္တြင္ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်ပါဝင္လုပ္ေဆာင္ခြင့္ ရရွိေစရန္ႏွင့္ လုပ္သားျပည္သူတို႔၏ ဘဝကို လက္ေတြ႕ ေလ့လာရရွိေစရန္ ျဖစ္ေပသည္။
ျမန္မာတစ္ျပည္လုံးတြင္ ထိုစဥ္က တည္ဆဲ အေျခအေနအရ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း (၃၁၄)၊ ၿမိဳ႕ (၃၁၅)၊ ရပ္ကြက္ေပါင္း(၃,၃၃၄) ႏွင့္ ေက်းရြာအုပ္စုေပါင္း (၁၃,၃၃၆) ရွိေပသည္။ ဤသို႔ ၿမိဳ႕၊ ရပ္ကြက္ႏွင့္ ေက်းရြာအုပ္စုမ်ားတြင္တစ္ကြက္လၽွင္ အိမ္ေထာင္စု (၅၀) ပါဝင္မည့္ စာရင္းေကာက္ကြက္ေပါင္း (၁၃၃,၁၆၀) ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။စာရင္းေကာက္ အကြက္တစ္ကြက္လၽွင္ စာရင္းေကာက္အဖြဲ႕ဝင္ သုံးဦးႏွုန္းႏွင့္ အဖြဲ႕ငါးဖြဲ႕လၽွင္ စာရင္းစစ္တစ္ဦးႏွုန္းျဖင့္ စာရင္းေကာက္ အဖြဲ႕ဝင္ေပါင္း (၃၉၉,၄၈၀) ႏွင့္ စာရင္းစစ္ေပါင္း (၂၆,၆၃၁) ဦးကို တာဝန္ေပး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပသည္။ စာရင္းေကာက္အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား၊စာရင္းေကာက္မ်ားအျဖစ္ အလယ္တန္း ေက်ာင္းသား၊ စာရင္းစစ္မ်ားအျဖစ္ တကၠသိုလ္ ဆရာမ်ားႏွင့္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ားက ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပသည္။
ယင္းသို႔ တာဝန္ေပးမည့္ စာရင္းေကာက္ယူေရး၊ စာရင္းစစ္ေဆးေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္ လုပ္အားေပး ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားႏွင့္ ႐ုံးအဖြဲ႕ ဝန္ထမ္းမ်ားအတြက္ သင္တန္းအဆင့္ သုံးဆင့္ႏွင့္ ဆင့္ပြား သင္တန္းမ်ားလည္း ဖြင့္ေပးခဲ့သည္။
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူေရး ႀကိဳတင္လွုပ္ရွားမွုႏွင့္ လွုံ႔ေဆာ္ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ား[ျပင္ဆင္ရန္]
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရာ၌ လုပ္ငန္း ကၽြမ္းက်င္မွုရွိေစရန္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္မည့္ သူမ်ားကို သင္တန္းမ်ားေပးခဲ့သည့္အျပင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံအစိုးရ ဗဟိုသန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မတီက ဦးေဆာင္၍တစ္နိုင္ငံလုံး၌ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရန္ ျပင္ဆင္ရာ၌ ဇန္နဝါရီလ ၅ ရက္မွ ၇ ရက္ေန႔ထိသန္လ်င္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ဇန္နဝါရီလ ၂၇ ရက္မွ ၂၉ ရက္ေန႔အထိ တာေမြၿမိဳ႕နယ္တြင္ လည္းေကာင္းစမ္းသပ္ သန္းေခါင္စာရင္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ေကာက္ယူနိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းၿမိဳ႕မ်ားမွရရွိသည့္ သင္ခန္းစာအေတြ႕အၾကဳံမ်ားကို နမူနာယူ၍ တစ္နိုင္ငံလုံးတြင္ လိုအပ္သလို အသုံးျပဳသြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။
၄င္းအျပင္ လွုံ႔ေဆာ္ပညာေပး လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း က်ယ္ျပန႔္စြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားေကာက္ယူမည့္ အေၾကာင္းႏွင့္ ေကာက္ယူမည့္ အခ်ိန္ကာလမ်ားကို ေဖာ္ျပေသာ နံရံကပ္ပိုစတာ၊လက္ကမ္းေၾကာ္ျငာမ်ားအျပင္ ပိုစတာႀကီးမ်ားကိုလည္း ေဖေဖာ္ဝါရီလအတြင္း ျပည္ေထာင္စု တစ္ဝွန္းလုံးတြင္စိုက္ထူျခင္း၊ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းႏွစ္အျဖစ္ အထိမ္းအမွတ္ အထူးထုတ္ တံဆိပ္ေခါင္း ထုတ္ေဝျခင္း၊သန္းေခါင္စာရင္းအေၾကာင္း စာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ လွုံ႔ေဆာ္ပညာေပး ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားထည့္သြင္းျခင္း၊ျမန္မာ့အသံမွလည္း သန္းေခါင္စာရင္းအေၾကာင္း ေဟာေျပာခ်က္မ်ား၊ ျမန္မာ့အသံ ကိုယ္စားလွယ္ႏွင့္ေမးျမန္းခန္းမ်ား၊ သန္းေခါင္စာရင္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေတးသီခ်င္းမ်ား အသံလႊင့္လွုံ႔ေဆာ္ျခင္း၊ သတင္းစာမ်ားမွလည္း သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ အဖြဲ႕မ်ားက ေမးျမန္းမည့္ ေမးခြန္းမ်ား၊ သန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူရမည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွုႏွင့္ အစီအစဥ္မ်ား၊ ဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား၊ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပေပးျခင္းႏွင့္ စာရင္းမ်ား မေကာက္ယူမီ ႏွစ္လခန႔္ႀကိဳတင္၍ ျပည္သူပိုင္႐ုပ္ရွင္႐ုံ (၁၈၂) ႐ုံႏွင့္ ပုဂၢလိကပိုင္႐ုပ္ရွင္႐ုံ (၂၄၀) တို႔တြင္လည္း ပိုစတာမ်ားကို ႐ုပ္ရွင္ဆလိုက္မ်ားျဖင့္ေၾကျငာလွုံ႔ေဆာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပသည္။
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူျခင္း
သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရန္ မွတ္သားထားေသာ (၁-၄-၇၃) ေန႔တြင္ တစ္နိုင္ငံလုံးရွိ လူဦးေရစာရင္းရယူနိုင္ေရးအတြက္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူေရးကို လုပ္သားျပည္သူ လူထု တစ္ရပ္လုံး၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုႏွင့္အတူ စတင္ေကာက္ယူခဲ့သည္။ ယင္းသန္းေခါင္စာရင္းအရ တစ္နိုင္ငံလုံး လူဦးေရမွာ (၂၈) သန္းေက်ာ္ (၂၈,၈၈၄,၂၆၇ ဦး)၊ အမ်ိဳးသား (၁၄,၃၅၅,၆၉၃ ဦး)၊ အမ်ိဳးသမီး (၁၄,၅၂၈,၄၇၄ ဦး) ရွိေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ ေကာက္ယူျခင္း
၁၉၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ျပည္ထဲေရးႏွင့္ သာသနာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ လူဝင္မွုႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အား ဦးစီးဌာနသည္ ဇန္နဝါရီလ ၅ ရက္ေန႔မွ ၉ ရက္ေန႔အတြင္းမဂၤလာဒုံၿမိဳ႕နယ္၊ စမ္းေခ်ာင္းၿမိဳ႕နယ္တို႔၌ စမ္းသပ္ သန္းေခါင္စာရင္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ေကာက္ယူနိုင္ခဲ့သည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၁ ရက္မွ ၅ ရက္ေန႔အထိ တစ္နိုင္ငံလုံးတြင္ လူထုလွုပ္ရွားမွုအသြင္ျဖင့္သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူေရးလုပ္ငန္းကို ေဒသဆိုင္ရာ ပါတီ၊ ေကာင္စီတို႔၏ ဦးေဆာင္ ႀကီးၾကပ္မွုျဖင့္ ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္နိုင္ခဲ့သည္။
၁၉၈၃ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလ ၂၈ ရက္ေန႔ ဗဟိုသန္းေခါင္စာရင္း ေကာ္မတီ၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ၃၁-၃-၈၃ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုတစ္ဝွန္းလုံးရွိ လူဦးေရသည္ ၃၅,၃၁၃,၉၀၅ (၃၅ ဒႆမ ၃၁) သန္း ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ ယင္းလူဦးေရအရ အမ်ိဳးသား ၁၇,၅၁၃,၅၄၁ ဦးႏွင့္ အမ်ိဳးသမီး ၁၇,၈၀ဝ,၃၆၄ ဦး ျဖစ္ၾကသည္။
အစိုးရသစ္လက္ထက္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူျခင္း (၂၀၁၄)
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရ ေျပာင္းလဲၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ျပည္လုံးကၽြတ္သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူရန္စီစဥ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ႏွစ္ ၃၀ အၾကာ သန္းေခါင္စာရင္းကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လ ၃၀ ရက္ေန႔မွ ဧၿပီလ ၁၀ ရက္ေန႔အထိ ၁၀ ရက္ၾကာ တစ္နိုင္ငံလုံး အတိုင္းအတာႏွင့္ ေကာက္ခံခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ျပည္လုံးကၽြတ္အဆင့္ လူဦးေရႏွင့္ အိမ္အေၾကာင္းအရာ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွုရလဒ္မ်ားမွ ေဖာ္ထုတ္ရရွိခဲ့ေသာ သန္းေခါင္ စာရင္းမွ ညႊန္းဆိုသည့္ ျမန္မာ့ပုံရိပ္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္
လူဦးေရဆိုင္ရာ ဝိေသသလကၡဏာမ်ား
သန္းေခါင္စာရင္းမွ ေကာက္ယူရရွိေသာ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္းလူဦးေရ ၅၁ ဒသမ ၄၉ သန္း၊
အမ်ိဳးသားဦးေရ ၂၄ ဒသမ ၈၂ သန္း၊
အမ်ိဳးသမီးဦးေရ ၂၆ ဒသမ ၆၆ သန္း၊
အမ်ိဳးသမီးဦးေရသည္ အမ်ိဳးသားဦးေရထက္ ၁ ဒသမ ၈၃ သန္းပိုမ်ားၿပီး
အမ်ိဳးသမီးဦးေရသည္ စုစုေပါင္းလူဦးေရ၏ ၅၁ ဒသမ ၈ ရာခိုင္ႏွုန္း
အဆိုပါ စာရင္းမ်ားမွာ လုံျခဳံေရးအေျခအေနအရ စာရင္းမေကာက္ ယူနိုင္ခဲ့ေသာ ကခ်င္ျပည္ နယ္၊ ကရင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ တြင္း ရွိ ေဒသအခ်ိဳးအတြက္ ခန႔္မွန္းလူဦးေရ ၁ ဒသမ ၂ဝ သန္းထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏လူဦးေရ က်ား/မ အခ်ိဳးမွာ ၉၃ ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ိဳးသမီးဦးေရ ၁ဝဝ တြင္ အမ်ိဳးသားဦးေရ ၉၃ ဦးျဖစ္သည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ အမ်ိဳးသမီး ၁ဝဝ တြင္ အမ်ိဳးသား ၁ဝ၈ ဦးရွိၿပီး ကယားျပည္နယ္ ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္တို႔တြင္ အမ်ိဳးသား ဦးေရႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးဦးေရ အခ်ိဳးတူညီမွုရွိသည္။
လူဦးေရအမ်ားဆုံးမွာ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးျဖစ္ၿပီး စုစုေပါင္းလူဦးေရ၏ ၁၄ ရာခိုင္ႏွုန္း ႏွင့္ လူဦးေရ အနည္းဆုံးမွာ ကယားျပည္နယ္ျဖစ္၍ ဝ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏွုန္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံလူဦးေရသည္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္နိုင္ငံအားလုံး၏ ခန႔္မွန္းလူဦးေရ ၆၁၅ သန္းတြင္ ၈ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏွုန္းပါဝင္ၿပီး လူဦးေရအရြယ္အစားသည္ အာဆီယံေဒသ အတြင္း အဆင့္ (၅)ေနရာတြင္ရွိသည္။ လူဦးေရသိပ္သည္းဆအေနျဖင့္ ၁ စတုရန္းကီလိုမီတာတြင္ ၇၆ ဦးေနထိုင္ၿပီး ရန္ကုန္ တိုင္း ေဒသႀကီးတြင္ ၁ စတုရန္းကီလိုမီတာ၌ ၇၁၆ ဦးေနထိုင္ၿပီး ခ်င္းျပည္နယ္ တြင္ ၁၃ဦးသာေနထိုင္သည္။
ေက်းလက္၊ ၿမိဳ႕ၿပ အခ်ိဳးအေနျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံလူဦးေရစုစုေပါင္း၏ ၇ဝ ရာခိုင္ႏွုန္းသည္ ေက်းလက္ေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး၌ ၇ဝ ရာခိုင္ႏွုန္းသည္ ၿမိဳ႕ျပတြင္ေနထိုင္ၾကၿပီး ဧရာဝတီ တိုင္းေဒသႀကီး၌ ၈၆ ရာခိုင္ႏွုန္းမွာ ေက်းလက္ေဒသ တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ လူဦးေရတိုးႏွုန္းအေနျဖင့္ ဝ ဒသမ ၈၉ ရာခိုင္ႏွုန္းရွိသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၏ လူဦးေရအား လူဦးေရပိရမစ္ေရးဆြဲရာတြင္ အိုးပုံပိရမစ္ျဖစ္ေပၚလ်က္ ရွိသည္။ လူဦးေရပိရမစ္ အရ ျမန္မာနိုင္ငံ တြင္ ေမြးဖြားႏွုန္းက်ဆင္းေနျခင္း၊ အလုပ္လုပ္ နိုင္သည့္ အသက္အပိုင္း အျခားျဖစ္ေသာ ၁၅ ႏွစ္မွ ၆၄ ႏွစ္အၾကား လူဦးေရမ်ားျပား ေနျခင္းေၾကာင့္ လူဦးေရဆုလာဘ္ (Population Bonus) ရရွိေန သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ အလုပ္လုပ္နိုင္ေသာ ဦးေရမ်ားျပားေနျခင္း သည္ နိုင္ငံအတြက္ အလားအလာေကာင္း မ်ားျဖစ္ေပၚေနသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းအက်ိဳးေက်းဇူး မွာ ေနာင္ႏွစ္ ေပါင္း ၂ဝ ခန႔္ အထိ ဆက္လက္အက်ိဳးခံစားေနရမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းေနာက္ပိုင္းတြင္ သက္ႀကီးရြယ္အို မ်ား မ်ားျပားလာၿပီး သက္ႀကီး ရြယ္အိုေစာင့္ေရွာက္မွု လုပ္ငန္းမ်ားကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ရ မည္ျဖစ္သည္။
၁၉၇၃ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းကာလမ်ားတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ လူဦးေရ သည္ လူငယ္မ်ား စြာ ပါဝင္သည့္အတြက္ လူဦးေရပိရမစ္မ်ား သည္ ေအာက္ေျခကား သည့္ ပုံစံျဖစ္ၿပီး ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ လူဦး ေရပိရမစ္သည္ အိုးပုံစံျဖစ္သျဖင့္ ႏွစ္ ၄ဝ ကာလအတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံ၏ လူဦးေရဖြဲ႕စည္းမွုပုံစံ သိသာစြာ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ အသက္အရြယ္အမ်ိဳးအစားအလိုက္ ၁၅ ႏွစ္ေအာက္ အုပ္စုတြင္ အမ်ိဳးသား ဦးေရသည္ အမ်ိဳးသမီးဦးေရ ထက္ ပိုမိုမ်ားျပားၿပီး အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထက္တြင္ အမ်ိဳးသားဦးေရ အခ်ိဳး စတင္က်ဆင္းလာေၾကာင္း သိရသည္။
မွီခိုသူအခ်ိဳးအေနျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ မွီခိုသူမ်ားျဖစ္ေသာ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ေအာက္ ကေလးမ်ားႏွင့္ အသက္ ၆၅ ႏွစ္အထက္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ား အခ်ိဳးက်ဆင္းလ်က္ ရွိသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္းမွီခိုမွုအခ်ိဳးသည္ ၅၂ ဒသမ ၅ ျဖစ္သည္။ အိမ္ေထာင္စုအေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္ ေနာက္ဆုံးသန္းေခါင္စာရင္းေကာက္ယူခဲ့ေသာ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ႏွင့္ ႏွိုင္းယွဥ္ပါက ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း အိမ္ေထာင္စုအေရ အတြက္ ၆၇ ရာခိုင္ႏွုန္း တိုးတက္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ တြင္ အိမ္ေထာင္စု ၆ယ ၄၉၅၆၂၁ စုရွိၿပီး ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အိမ္ေထာင္စု ၁ဝယ၈၇၇၈၃၂ စုအထိ တိုးတက္လာခဲ့ သည္။
ပ်မ္းမၽွအိမ္ေထာင္စုအရြယ္အစားအေနျဖင့္ ၄ ဒသမ ၄ ဦးရွိသည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အိမ္ေထာင္စု တစ္ခုတြင္ လူေလးဦးေက်ာ္ရွိ သည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ တို႔တြင္ ပ်မ္းမၽွအိမ္ေထာင္စုအရြယ္ အစား ၅ ဒသမ ၁ ဦးျဖင့္ အမ်ားဆုံးျဖစ္ၿပီး မေကြး၊ ဧရာဝတီႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္ တို႔တြင္ ၄ ဒသမ ၁ ဦးျဖင့္ အနည္းဆုံးျဖစ္ပါသည္။ အိမ္ေထာင္စု ၇ဝ ရာခိုင္ႏွုန္းခန႔္သည္ လူဦးေရ ႏွစ္ဦးမွ ငါးဦးအၾကားတြင္ ရွိၾကသည္။
Reference: wikipedia
No comments:
Post a Comment